Om mig

Design by E

Design by E
Elizabetth Henberg

tisdag 6 maj 2014

Taburett...


 Taburetter började jag att gilla tidigt och har sen dess gjort om väldigt många både till mig själv och till kunder. Ny producerade svensk tillverkade, från möbel "mekkat" Tibro.Taburett är ju en möbel som är väldigt lätt placerad för att den är så "nätt" i sitt utförande. Jag tycker särskilt om gustavianska taburetter, jag gillar den raka formen och de vackra flurongerna(blomman) som är
ett gediget hantverk av erfarna bild huggare. Bilderna här är på taburetter som jag gjort efter egen smak. "Pimpa" stilmöbler ger en känsla av något modernt och nytänkande.
Längst ner följer lite information om taburettens uppkomst.(från wikipedia)



Taburett, kullerstol, är en stoppad stol utan något ryggstöd. Den är antingen utförd i en fällkonstruktion eller så har den fyra fria ben, vilka stundom är förbundna med ett fotkryss.
I Sverige lät Gustav III efter franskt mönster sina stadsråd sitta på taburetter under konseljen, och ordet taburett kom därför så småningom att i överförd betydelse beteckna även själva statsrådsämbetet. Ännu på 1970-talet satt statsministern och utrikesministern på taburetter nedanför tronen vid Riksdagens högtida öppnande.

Inga kommentarer :

Bloggarkiv


Tack för att Ni tittade in och välkomna tillbaks!!!!